Jag heter Göran Lander och tillverkar ekorna i min bostad Solrosvägen 26 i Ronneby.

070-6004803
marineco.lander@outlook.com
www.blekingeeka.blogspot.com
De flesta båtarna har jag hemma i bostaden, men någon finns på turistbyrån i Sölvesborg.

Förebilden är byggd på Mårtenssons varv på Östra Hästholmen ii Karlskrona östra skärgård. Uppmätning och ritning har Bertil Andersson gjort, tidigare verksam vid museerna i Karlskrona. Han har numera egen firma där han säljer ritningar till allmogebåtar.
Min stora eka är i skala 1:10, ca 40 cm lång och en mindre modell ca 20 cm.

Den stora ekan ca 40 cm lång kostar 2600:-
Den lilla ekan ca 20 cm lång kostar 1400:-
Eftersom alla inte vill ha åror har jag dem som tillägg 200:-/par såväl stora som små.


Jag tillverkar inte längre sjömärken men har några kvar som jag sänkt från 99:- till 50:-
Ost-, väst-, syd- och nordmärken - 20 cm höga.

English.
I make those traditional working boats in my home by hand. I´m trying to make them look like the working boats they were, transporting people, cattle and wood for burning in the archipelago of Blekinge in the southeastern part of Sweden. They were also used for fishing and it wasn´t unusual to find them as far away as Kalmar.
40 cm long or 20 cm - 2600 kronor or 1400 kronor. If you want to buy oars they are 200 kronor a pair.
Welcome




söndag 5 november 2017

Nu är jag igång igen.

Äntligen har jag tagit mig i kragen och börjat bygga tre stora ekor.
Så här ser det ut nere i verkstaden nu.
Första bordet.



Klicka på bilderna så blir de större.